Nespoutaná i uklidňující WaDaDa (PL) se vrací do Ostravy

Napsáno: 20. března, 2017

V sobotu 29. dubna 2017 vystoupí v ostravském klubu Hudební bazar polská kapela WaDaDa, která hraje hudbu inspirovanou především tradičními rytmy a melodiemi (nápěvy) Afriky, Kuby či Brazílie. Od roku 2013 se WaDaDa vydala novými směry; kombinuje různé techniky zpěvu, akustický zvuk bicích nástrojů a další rytmiky s elektronickými efekty, elektrickou kytarou a klávesovými nástroji.

Kapela, známá i ostravskému publiku, odehrála stovky koncertů doma v Polsku i za hranicemi své vlasti. Aktuálně se připravuje vydání  nového alba Wolna siódemka.

Rytmus, energie, synergie, sounáležitost – klidná, ale jednoznačná a strhující síla! Kvalitní zážitek na obzoru!
Afro-Cuban-Etno-Dub v polském provedení a balení. Made in Poland!

Začátek koncertu je ve 21 hodin.
Vstupné pořídíte za 100 Kč.

Pokud by někdo nemohl přijít na koncert v Ostravě, může využít možnosti pátečního koncertu (28. dubna 2017), který se koná v Sokolovně ve Starém Bohumíně ve 20 hodin.

O kapele

Projekt WaDaDa (bývají také používány formy názvu Wa-Da-Da či Wadada, případně WADADA), založil v roce 1996 (Praotec) Dominik Muszyński, a navázal tak plynule na předchozí činnost v souboru G’Rassta. V amharštině (semitský jazyk, pocházející ze severu Etiopie, kde je oficiálním jazykem) znamená slovo „wadada“ (čti: ładada) mír a lásku. Místem vzniku je polské město Rzeszów, kde soubor působí dodnes. Velkou událostí a inspirací pro první sestavu stejnojmenného souboru byly workshopy, které vedl světoznámý perkusista Nippi Noye. Místem vzniku je polské město Rzeszów, kde soubor sídlí dodnes.

První – dnes již vpravdě historickou – sestavu tvořili: Ania Patynek, Rafal Maj, Paul Sitarz, Darek Dabrowski, Nicholas Wielecki a Dominik Muszyński (vedoucí a manažer souboru WaDaDa).

Roku 1999, po dvouleté absenci, začala kapela opětovně hrát, tentokrát ve složení: Monika Wolańska (konga, perkuse), Milosz Pękala (bicí souprava), Krzysiu Hole (baskytara), Romek Chojnacki (konga, djembe, bicí souprava), Dominik Muszyński (konga, bicí souprava, perkuse a manažer).

V únoru 2000 řady souboru obohatil Gruzín Gija Bezhuashvili (zpěv, akustická kytara, saxofon, klarinet, flétna), který zde přinesl a vnesl prvky  gruzínské lidové (tradiční) hudby. V  dubnu roku 2001 přichází další Gruzín, jmenovitě Zaza Korint (akustická kytara, gruzínské lidové nástroje a zpěv). V květnu téhož roku vydala WaDaDa  nahrávku Koncert v Forum Fabricum.

Následně soubor oba Gruzíni soubor opustili. Jejich odchodem se skončila éra tzv. Gruzjofolku. Po této ztrátě se postarali o energetickou rovnováhu v sestavě dva příchozí hudebníci, a to přes prázdniny vypomáhající Robert Penguin (elektrická kytara, dudy) a Rafal Maj (perkusista z prvního složení skupiny). Penguin zůstal v týmu pouze přes prázdniny. V tomto proběhlo několik divácky úspěšných a pro soubor důležitých, takřka přelomových vystoupení: Przystanek Woodstock  (Wadada zde vystoupila na velké i na malé scéně), mezi nezapomenutelné patří koncerty absolvované v rámci turné po České republice, kde skupina zaujala a bavila posluchače a diváky na jevištích v Bohumíně, Ostravě a na festivalu ve Slavonicích (pro znalce: pořádal Tomáš „Slepy“ Heczko; pozn. redakce).

V tomto období se na krátký čas v kapele objevil hostující trumpetista Dominik Mietła. Rzeszów – klub Plus: po tomto koncertě, který se konal  v zimě roku 2002, se složení souboru WaDaDa ustálilo v sedmičlenné sestavě, kterou tvořili Artur Hulinka, Rafal Jakubski, Pawel Kowalski, Dominik Muszyński, Michael Szulc, Monika Wolańska a Wojtek.

WaDaDa není a nikdy nebyla pouze o společném muzicírování, jde také o šíření kultury bubnu, a to jako nástroje, případně coby komunikačního prostředku. V průběhu roční pauzy souboru odvedli Dominik Muszyński a Monika Wolańska velký kus poctivé práce pro děti. Tehdy pracovali Szkole Muzycznej Yamaha, kde odehráli několik set koncertů a připravili řadu hudebních pořadů, které se u dětských diváků setkaly s obrovským úspěchem a nefalšovaným nadšením.

V roce 2004 přestala kapela na nějaký čas  koncertovat. Někteří její členové si začali uvědomovat, že jejich tehdy aktuální plány, nemusí vždy nutně souviset s hudbou. Po téměř roční pauze dochází k vybrušování a cizelování získaných dovednosti, k hledání dokonalého a nového zvuku, což vyústilo k formování nového týmu. Novými akvizicemi se stali Peter Pomianek (djembe, perkuse) a Jacek „Faja“ Bartosiewicz (hrál na všemožné nástroje s výjimkou perkusí). Tolik očekávaný koncert v novém složení dal na sebe čekat až do června 2005, ale ti, kteří tam byli, ví, že to stálo za to. Klub Reaktor Sztuki v domovském městě tehdy doslova překypoval energií.

Na podzim roku 2005 se k projektu WaDaDA na určitou dobu připojil saxofonista Władek Wiater. Od února 2006 sestavu výrazně posílili zpěvačka Barbara Mikulska a následně Kuba Ratowski (perkuse, později basové bubny, sample pad a další). Následovala série koncertu v Polsku i v zahraničí. V této sestavě nahrála a natočila WaDaDa v roce 2007 album Etnobit.

V roce 2009 dochází k dalším personálním rošádám –  na postech zpěvaček tehdy působily Angela Gaber a opětovně Monika Wolańska.

Nástrojové obsazení se rozšířilo o dechovou sekci. WaDaDA začíná objevovat nové inspirativní směry v lidové hudbě. Tou dobou těleso odehrálo velké množství koncertů; mj. znovu na festivalu Przystanek Woodstock – a poprvé na Ukrajině.

V nadcházejícím časovém úseku došlo k další pauze a k reorganizaci souboru. Poté nastává chvilkový návrat do soundu z období alba Etnobit. V roce 2013 se v kapele objevují Charles Kuźniar (klávesy, efekty, dub mix v reálném čase /rozuměj: naživo/) a Marcin Kipisza (elektrická kytara). Jejich příchodem se datuje nová kapitola v tvorbě projektu WaDaDa. Vznikl nový hudební styl kapely, inspirovaný rytmy Brazílie, Kuby a afrického kontinentu, nazvaný Afro-Cuban-Etno-Dub. Tento terminus technicus používá soubor do dnešních dní.

Do roku 2015 došlo ještě k několika změnám ve složení, především na pozici na zpěvačky. Protagonisty tehdy osmičlenné sestavy byli Ewelina Ferenc (zpěv) a Michael „Eszem“ Szerląg (didgeridoo, hrdelní /alikvótní/ zpěv). Následovala řada povedených koncertů (Rzeszów, Kraków, Wroclaw a festival Drum Djemboree – Głuchołazy. V polovině roku 2015 se souborem znovu navázala spolupráci osvědčená Angela Gaber – a téměř okamžitě WaDaDA začala intenzivně pracovat na novém albu. Nahrávání, stříhání a mix titulu pod názvem Wolna siódemka bylo ukončeno v první polovině března roku 2017.

Aktuální sestava projektu WaDaDa: Dominik Muszyński, Angela Gaber, Artur Hulinka, Kuba Ratowski a Marcin Kipisz.

Dominik Muszyński

Umělec, hudebník, manažer, instruktor etnické kultury, vyznavač piercingu

Dominik Muszyński (Rzeszów)- od roku 1991 se zabývá podporou etno hudby a kultury, hraje na všemožné druhy perkusních nástrojů (preferuje konga a djembe). Je zakladatelem a vedoucím souboru WaDaDa.   Tento projekt je spojen s původními rytmy a nástroji (etnickou hudbou), pocházejících ze západní Afriky, Kuby, Jamajky, Brazílie, Gruzie, Asie, Austrálie a Středního východu. Soubor byl jedním z prvních na březích řeky Visly, který se začal zabývat tímto druhem hudby.

Rzeszów – to je také punk-trance formace T. H. Culture, kterou spoluzaložil dnes již její bývalý člen Dominik Muszyński. Zvuk kapely je dodnes charakterizován pestrou škálou rytmů a perkusních nástrojů, které formoval – a za nimiž stál právě Dominik.

V průběhu více než dvacetiletého působení na koncertních pódiích projel několik desítek tras štací, odehrál přes tisíc koncertů. Těžko se dají spočítat hudebníci a seskupení, s nimiž vystupoval či nahrával, těžko vybírat, proto za všechny zmiňujeme alespoň tato jména a názvy: Czerwie, Habakuk, Słoma i Bębnoluby, Kofi Ayivor (OSIBISA), Jacek Kleyff i Orkiestra Na Zdrowie, Ania Patynek, Rafał Maj, Mikołaj Wielecki, Miłosz Pękala, Muniek Staszczyk, Pudelsi, Justyna Steczkowska, R.S.C., Janusz Janina Iwański, Tomasz Żółtko, Izą Kowalewska i Muzykoterapia, Rata Tam, 1984, Rysiek Bazarnik i Garkofonia, Rata Tam, 1984, Stanisław Domarski, Damian SyjonFam – Live 3.

V roce 1994 založil pravděpodobně první školu v Polsku, která se zabývá hrou na etnických rytmických nástrojích ve stylech Afro-Cuban a Djembe Dundun. O rok později pozval světoznámého perkusistu Nippy Noyu, který zanechal hluboký dojem a předal cenné poznatky účastníkům svých workshopů.

Další spolupráce: Filharmonia Rzeszów a Szkoła muzyczna Yamaha (1995). Uspořádal více než 5000 hudebních pořadů pro děti a mládež. Pracuje s celou řadou uměleckých a kulturních institucí, často jako manažer. Podílí se na různých akcích: zaměření hudba, divadlo a happening. Po celé Evropě pořádá workshopy pro široké (zájmově i hodnotově rozkročené) spektrum zájemců. (hrb)

Další informace můžete najít také ZDE a ZDE. Událost na FB naleznete ZDE.

Komentáře uzavřeny...