V rámci Roku české hudby 2014 připravuje Národní divadlo moravskoslezské sérii akcí. První z nich – debata s názvem Co je česká hudba?! – se uskuteční v úterý 3. prosince 2013 v 18:00 v ostravském Antikvariátu a klubu Fiducia.
Hosty debatního kulatého stolu tentokráte budou: Petr Kofroň, skladatel, umělecký ředitel opery Národního divadla, spoluzakladatel souboru pro soudobou hudbu Agon Orchestra; Martin Jemelka, hudební publicista a historik a Jiří Nekvasil, režisér a ředitel Národního divadla moravskoslezského.
Rok české hudby je mimořádnou kulturní událostí, která již od roku 1924 připomíná výročí významných osobností české hudby. Co to ale „česká hudba“ je? Diskusi na toto téma osvěží i pravé české buchty, které pro kulatý stůl upečou (v kuchyni Národního divadla moravskoslezského) pořadatelé debatního večera, a to ve spolupráci s hostitelským Antikvariátem a klubem Fiducia.
Rok České hudby 2014 je pro Národní divadlo moravskoslezské ústředním mottem v sezonách 2013/2014 a 2014/2015; NDM má připravený ucelený dramaturgický koncept – díla Bohuslava Martinů, Leoše Janáčka nebo premiéra nové opery Martina Smolky. Debatu zaznamenává Český rozhlas, konkrétně stanice Vltava, takže pokud nestihnete debatu ve Fiducii navštívit, můžete si ji poslechnout prostřednictvím rozhlasu.
Petr Kofroň – studia skladby a dirigování na JAMU v Brně absolvoval v roce 1979. Posléze (1983) byl spoluzakladatelem souboru pro soudobou hudbu Agon Orchestra, ve kterém působí jako dramaturg a dirigent. Orchestr se věnuje české hudební avantgardě 60. let minulého století a současné alternativní české a světové hudbě. Domovskou scénou Agon Orchestra je Divadlo Archa, kde pořádá každoročně cyklus čtyř novinkových koncertů. Toto jedinečné hudební těleso vystupuje po celé Evropě.
Petr Kofroň dirigoval koncerty souboru nejen ve většině evropských států, ale i v USA (např. v Lincoln Centre v New Yorku), Kanadě a jinde. Spolupracoval i s dalšími hudebními tělesy – mimo jiné s Orchestrem FOK, Pražskou komorní filharmonií, Talichovým orchestrem. Jeho činnost skladatelská, dirigentská i organizační je velmi rozsáhlá a pestrá, často se mu dostává významných ocenění. Vedle soudobé české hudby věnuje velkou pozornost americké hudbě 20. století, specializuje se na díla amerických minimalistů. Jako skladatel a dirigent se podílel na vydání několika CD. Je také autorem několika knih o hudbě (Věčné hledání – kapitoly o západní poválečné hudbě, Třináct analýz, Grafické partitury a koncepty ad.) V posledních letech se stále víc obrací k popu a rocku – je autorem muzikálu Magická flétna (2006), opery Mai 68 (2008) a big-bandového quasijazzu, např. Symfonie Titan (2005) a Magor (2008).
V letech 1996-2004 působil jako umělecký šéf opery Divadla J. K. Tyla v Plzni, která za jeho působení doznala uměleckého vzestupu. Ke spolupráci sem přizval řadu režisérů stojících dosud mimo operní svět, ale reprezentujících trendy soudobého divadla. Zde také začal dirigovat operu (nastudoval zde např. Fibichovu Šárku, Čajkovského Jolantu, Smetanovu Hubičku, Straussovu Ariadnu na Naxu aj.) a zavedl a dirigoval koncerty symfonického orchestru opery. Od srpna 2013 je uměleckým ředitelem Opery Národního divadla a Státní opery v Praze.