Fedor Gabčan: Archaické fotografické postupy v Knihovně GVUO

Napsáno: 19. Leden, 2013

Přednáška Fedora Gabčana na téma Archaické fotografické postupy     se uskuteční v úterý 22. ledna 2013 v 17 hodin, a to v ostravské Knihovně Galerie výtvarného umění, která se nachází na Poděbradově ulici č. 12.
Vynález fotografie je výsledkem mnoha paralelně se rozvíjejících souvislostí     i dílčích objevů v oblasti chemie i optiky tisku. Prakticky od 19. století byly tušeny nové možnosti záznamu světlem, které vytvářely plodné napětí. Navíc vzrůstající potřeba obrazových ilustrací tuto potřebu zesilovala. „Tak vznikla camera obscura – malá tmavá bedýnka, opatřená jednoduchou spojnou čočkou, která počala kreslit převrácený obraz na matnici dle zákona optiky,“ vysvětluje Fedor Gabčan.
Fedor Gabčan ve své přednášce seznámí veřejnost s historií fotografie a především se sirem Johnem Herschelem, který se stal průkopníkem fotografické chemie. „Je zajímavé, že kořeny Herschelovy rodiny sahají na Moravu, konkrétně do obce Heršpice, odkud Herschelův praděd Jan Jelínek odešel     do Německa, kde přijal jméno Hirschel,“ dodává Gabčan.
Po ukončení vysokoškolského studia se John Herschel stal členem Královské společnosti. V roce 1819, tedy dvacet let před oficiálním vynálezem fotografie, objevil ustalovací schopnost tiosíranu sodného, který se k ustalování využívá dosud. Jeho další pokusy pak vedly k objevu fotografického postupu známého pod názvem kyanotypie (modrotisk). Přičinil se také o zdokonalení sépiového tisku  i platinotypie. Herschel je autorem pojmů jako „fotografie“, „snímek“, „negativ“ i „pozitiv“. Svými radami také pomáhal Henri Fox Talbotovi při vynálezu fotografického postupu Kalotypie, který byl patentován v roce 1835. Tento postup se nakonec stal základem vzniku fotografického obrazu.
Součástí přednášky Fedora Gabčana se stane také praktická ukázka sépiového tisku a modrotisku.
Vstup volný
Fedor Gabčan (1940) vystudoval fotografii na FAMU v Praze. Stal se fotoreportérem ostravské České tiskové kanceláře. Vyučoval také na Katedře výtvarné tvorby Ostravské univerzity v Ostravě a na Střední umělecké škole v Ostravě. Nejčastějšími tématy jeho fotografií jsou portréty a dokumentární fotografie, později také ostravská krajina poznamenaná průmyslovou činností. Ve své tvorbě využívá historické techniky zpracování fotografie známé z počátku 20. století.
Foto: Fedor Gabčan, 2012

Komentáře uzavřeny...